عقلِ عقل

عقل عقلند اولیا و عقلها *** بر مثال اشتران تا انتها

عقلِ عقل

عقل عقلند اولیا و عقلها *** بر مثال اشتران تا انتها

عقلِ عقل

نگارنده این وبلاگ نماینده انقلاب اسلامی نیست، اما هوادار انقلاب اسلامی و هوادار هوادارن انقلاب اسلامی است و عهدی باطنی با انقلاب اسلامی و آرمانهایش دارد و از مخالفان انقلاب و جمهوری اسلامی به شدت بیزار است.

مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم
هوادارن کویش را چو جان خویشتن دارم

هوالحق

توضیحاتی اجمالی پیرامون تجربه ساخت شتابزده مستند «حضور غیاب» (فیلم مستند دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات)

به بهانه اکران این فیلم در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات

سینما زاییده وهم و خیال است. نه اینکه با واقعیت کاملا بی ارتباط باشد نه، صورت انفسی، درونی و سوبژکتیو واقعیت است که در عالم خیال فیلمساز نقش بسته است. هیچ کس نمی تواند ادعا کند که صورت ذهنی او عینا مطابق با عالم واقع است مگر آن کسی که مسلط و محیط بر عالم است. سینما ابزاری است که محدودیتهای خاص خود را به همراه دارد و فیلمساز مجبور است صورتی از اشیاء بیرونی را بر اساس تصویر ذهنی خود انتخاب و دستچین کند. لیکن پیوستگی تصاویر و فریمها با هم به لحاظ زمانی و مکانی این توهم را در بیننده به وجود می آورد که این تصاویر عینا واقعیت را محاکات می کند.

هیچ کس نمی تواند ادعا کند که تصویر ذهنی او عینا مطابق با واقع است و بنابراین هیچ فیلمی کاملا واقعی نیست، حتی اگر رئال باشد! و یا نئو رئال!

در حقیقت فیلم تجلی خواستها، آرزوها و بعضا عقده های فیلمساز است و تصویری از واقعیت، آنچنان که باید باشد البته از نظرگاه فیلمساز. اگر با این دید به فیلمی نگاه کنیم که همه شخصیتهای آن دروغ می گویند مگر کسی که رو به خارج از ایران دارد به چه نتیجه ای می رسیم؟

آیا می توانیم در توجیه خوب بودن فلان فیلم بگوییم: این فیلم انعکاس واقعیتهای جامعه است، دردهای اجتماعی را بیان می کند، مشکلات جامعه را مطرح می کند تا آن را حل کند، این فیلم رئالیستی یا نئو رئالیستی است و ... حتی اگر آن فیلم برنده اسکار باشد!؟

 

بعد التحریر:

1- ربط این گفته ها به مستند حضور غیاب اینه که تا دوربین دست نگیری و پای میز تدوین ننشینی نمیتونی توهمی بودن و سوبژکتیو بودن سینما رو درک کنی و ما در ساخت این مستند اندکی این حقیقت رو چشیدیم.

2- انشالله سی دی مستند حضور غیاب بعد از آماده سازی نهایی بعد از عید عرضه میشه.

3-  از همه کسانی که به نوعی در ساخت این مستند شرکت داشتن تشکر می کنم: رئیس دانشکده که با هزار گیر و هماهنگی با مقامات بالا اجازه فیلمبرداری به ما دادند، دانشجوهای دانشکده، بچه های بسیج، دکتر پودراتچی و دکتر فرهادی، محسن صفایی عزیز و دوست داشتنی و خانم ملکی که ایده ساخت فیلم از ایشون بود و در طول کار خیلی کمک کردن و آقای حسینی که در کارگردانی و فیلمنامه نویسی و تدوین و صدا گذاری و...! با هم شریک بودیم

4 - هر کو نکند فهمی زین کلک خیال انگیز / نقشش به حرام ار خود صورتگر چین باشد

 

 

  • سید علی سیدان

نظرات  (۶)

سلام بر ما و بر بندگان صالح خدا
بابا یه کلیپ نیم ساعتی ساختی‌ها!
فکر کردی هیچکاکی؟
چون رئیس مایی مجبوریم تأیید کنیم دیگه!
علی علی...
  • اخوان الصفا
  • سلام. از همه اسم بردی جز سینه موبیل و تدارکات فیلم
    محمد
    پاسخ:
    سلام. ببخشید یادم رفت!!
    سلام
    چند جمله کوتاهی از رهبری درمورد هنر کپی کردم خالی از لطف نیست.وقت کردی ببین
    من هم میخواستم یه پست تو وبلاگ راجع به کار بذارم ولی دیگه با چیزی که نوشتی نیازی نیست
    هیچ وقت قلمت رو معطل صلاحدید های بیرون از متن نکن .
    واین که برادر خوبی هستی حتی برای کسی مثل من ...
    پاسخ:
    یاحق
  • هم دانشگاهی
  • سلام
    ساخت این فیلم واقعا غیر ضروری بود.
    ای کاش هممون یکم حواسمون بیشتر جمع ضروریات دانشکده بود.
    ای کاش پنجاه سالی که حضرت آقا فرمودند رو شروع میکردیم.
    به هر حال خداقوت.
    یاعلی
    پاسخ:
    ممنون
    سلام.اگر منظورتون از آوردن نکاتی من باب سینما و اینکه کسی نمیتونه ادعا کنه که زاییده ی ذهنش رو به عالم واقع حتی نزدیک کنه و سینما زاییده ی وهمه،توحیه کردن کار بسیار ضعیف و بی محتواتونه که واقعا باید یه فکری برای نوع تفکرتون بکنید! و حداقل دنبال بهانه ی جدی تری برای توجیه باشید.
    اما درمورد اینکه این کار واقعا نباید در اولویت قرار میگرفت و ضرورتی برای انجامش وجود نداشت!!!
    با این ظاهر و انشالله باطن ولایی بودنتون بعید میدونم کمی بصیرت داشته باشید تا تشخیص بدید تو این برحه چی ضرورت و حتی واجبه و چی نیست.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی