عقلِ عقل

عقل عقلند اولیا و عقلها *** بر مثال اشتران تا انتها

عقلِ عقل

عقل عقلند اولیا و عقلها *** بر مثال اشتران تا انتها

عقلِ عقل

نگارنده این وبلاگ نماینده انقلاب اسلامی نیست، اما هوادار انقلاب اسلامی و هوادار هوادارن انقلاب اسلامی است و عهدی باطنی با انقلاب اسلامی و آرمانهایش دارد و از مخالفان انقلاب و جمهوری اسلامی به شدت بیزار است.

مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم
هوادارن کویش را چو جان خویشتن دارم

چرا باید از بدوی زندگی کردن نترسیم؟!

سه شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۴:۴۹ ب.ظ

به خدا این را می فهمم که مسیر کرج تا تهران با اتوموبیل حدود نیم ساعت است و با الاغ چندین ساعت! اما این مرا قانع نمی کند که ماکسیما بهتر از خر است. وقتی که نه ماکسیما و نه بنزین ماکسیما را خودمان تولید نمی کنیم، چرا باید آنها را مصرف کنیم؟  اصلا یک نگاهی به دور و برمان بیندازیم. چند قلم از اشیائی که ما را احاطه کرده اند در کشور خودمان تولید می کنیم؟ ما حتی پوشاک و غذا و میوه جات را هم وارد می کنیم، چه رسد به تبلت و لپتاب و پورشه! امروز یک کارمند در شهری بزرگ مانند تهران و اصفهان می تواند همان گوشی موبایلی را بخرد که یک شهروند آمریکایی در تگزاس آن را می خرد! آیا این بی عدالتی نیست؟ در حالی که اولی ساعت کار مفیدش بیست دقیقه است و دومی هشت ساعت!

من بر آنم که مردم ما (بخوانید طبقه متوسط شهری) به سه دلیل توانسته اند تا به حال بدون تولید، به راحتی مصرف کنند:

پول نفت؛ که برای ما دلار به ارمغان می آورد و می توانیم پرتقال شب عید و گوشی موبایل و خودرو و لباس و کاغذ و... وارد کنیم.

نابرابری اقتصادی؛ زیرا اگر همان پول نفت را هم بین مردم به طور مساوی تقسیم می کردیم فضای تقاضا در بازار واقعی می شد و بازار و تولید بر اساس نیاز واقعی مشتری تنظیم می شد. چرا باید آن تهرانی از پول بیت المال متعلق به همه ملت، آنقدر بنزین بسوزاند خودش هم از دودش خفه شود؟!

رسانه نداشتن طبقه مستضعف جامعه؛ که اگر رسانه داشتند سرمایه داران و مفتخوران اقتصادی که رسانه ها غالبا در قبضه آنهاست نمی توانستند با جیغ بنفش، اراده خود را به مردم و مسئولان تحمیل کنند و دادشان بلند باشد که آی! مگر می شود بدون تعامل و آشتی با دنیا به توسعه رسید؟! که اگر مستضعفین رسانه داشتند طبقه متوسط شهری به توهم دچار نمی شد که زیر خط فقر است. که اگر رسانه داشتند آن مدعی تفکر در مقابل چند انتقاد فلسفی به تمدن تکنولوژیک غرب،  برآشفته نمی شد که طرح ایجابی شما چیست؟ مگر می شود در کپر زندگی کرد و با الاغ مسافرت نمود؟

من بر آنم که می شود در کپر زندگی کرد و مگر خون ما رنگین تر از کپرنشینان قلعه گنج کرمان است؟ در شرایط فعلی کشور، زندگی بدوی(زندگی بدور از تمدن تکنولوژیک) هم عقلانی تر است، هم اقتصادی تر است، هم محیط زیست را کمتر آلوده می کند و مهمتر از همه به عدالت نزدیکتر است.


پی نوشت:

مجله صوتی داد را به تازگی منتشر می کنیم. با پول نفت هم منتشر می کنیم. اما اگر پول نفت قطع شود انتشارش قطع نخواهد شد اگر خدا بخواهد.

  • سید علی سیدان

نظرات  (۴)

مشکل از تک‌تک مردم هستش.
چه از من دانش‌آموزی که باید حتما گوشی آیفون داشته باشم تا پوزش رو بدم.
چه اون آدمی که باید ساعت و لباس اورجینال بپوشد تا مارکش را توی حلق دیگران فرو ببرد.
چه اون ... .
خیلی سخته بشه فکر رو تغییر داد!
بخش زیادی از مصرف اون آمریکاییه هم نتیجه استعمار پیدا و پنهان کشورهای دیگه ست!
ما باید به خاطر خودمون هم که شده بدوی زندگی کنیم..!
اشکال ویرایشی: پرتقال درسته نه پرتغال!
میدونی که فرم از محتوا جدا نیست:-)
پاسخ:
به نکات خوبی اشاره فرمودید!
  • سید حسام الدین حسینی
  • پرتغال جز واژه هایی است که در هر دو صورت درسته!(مراجعه به کتاب زبان فارسی دوم دبیرستان)

    آمریکایی ها وجود ندارند! اونجا هم سرمایه دارا رسانه دارن مستضعفا ندارن با این تفاوت که اونجا مرتضی آوینی هم ندارن که بره خان گزیده ها رو بسازه. ولی کلا موافقم بریم بدوی زنگی کنیم ولی بدوی زندگی کردن الان گرون در میاد . مثلا بخوای چهارتا گاو و گوسفند بخری باید 10 میلیون پیاده شی یا همین خر خودش در حد یه پراید قیمت داره.

  • محمد حسین تیرآور
  • به این صحبت ها فکر میکنم. الکی هم قانع نمیشم و الکی هم از ذهنم بیرون نمیکنمشون .
    سلام. سر بزنید . چند یاداشتی موجود است
    پاسخ:
    سلام. خوبه... آفرین

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی