عقلِ عقل

عقل عقلند اولیا و عقلها *** بر مثال اشتران تا انتها

عقلِ عقل

عقل عقلند اولیا و عقلها *** بر مثال اشتران تا انتها

عقلِ عقل

نگارنده این وبلاگ نماینده انقلاب اسلامی نیست، اما هوادار انقلاب اسلامی و هوادار هوادارن انقلاب اسلامی است و عهدی باطنی با انقلاب اسلامی و آرمانهایش دارد و از مخالفان انقلاب و جمهوری اسلامی به شدت بیزار است.

مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم
هوادارن کویش را چو جان خویشتن دارم

برکناری

سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۴۲ ق.ظ

جشنواره نگاری - 1
برکناری
وقتی وارد "کاخ" جشنواره می شوی اولین چیزهایی که جلب توجه می کند، آدمهای جوراجور و آرایشهای رنگارنگ و بوی ادکلن های گران قیمت است و البته چهره هایی که معمولا در قاب سینما و تلویزیون دیده ای، حالا در نیم متری تو ایستاده اند. تو با این فضا غریبه ای اما خود را یک شخص یاغی می پنداری و سعی می کنی مرعوب فضا نشوی. با خود می گویی سطحی نگر نباش. اینها ظواهر است. مساله اصلی سینمای ایران و فیلمهایش است. 
فیلمهایی که قرار است آینه رویای جمعی قوم ایرانی باشد. باید منتظر ماند و فیلمها را دید. همدلانه هم باید دید. نباید نق زد و تکفیر کرد. فیلمها خوب باشد یا بد، درآمده باشد یا در نیامده باشد، از آن برکنار نیستی. حتی اگر فیلمسازانش تنها، دغدغه ها و توهمات رفاه زدگان را به تصویر بکشند. حتی اگر بی دردی و بی مسأله گی از سر و روی فیلمهایشان ببارد. حتی... حتی... ، باز هم آینه جامعه ایران است و از آن برکنار نیستی. عده ای می گویند و از جهتی درست می گویند که این فیلمها نمایش دهنده عقاید و علایق مردمان این سرزمین نیست. مردمی که دست در دست روحانیت انقلاب کرده اند، هشت سال جنگیده اند، حصر اقتصادی شده اند، ترور شده اند و مورد هجوم رسانه های استکباری بوده اند. آنها می گویند سینما در اختیار عده ای خاص قرار گرفته و این با عدالت منافات دارد. اینها درست؛ اما تو به این حرفها دل خوش نباش و عذاب وجدانت را با این مُسکن ها التیام نبخش. مدعیان عدالت اگر در دام عافیت طلبی نیفتاده بودند و هر کدام در کنجی برای خودشان با پول بیت المال فضای حیاتی درست نکرده بودند و گرفتار سهم خواهی نشده بودند، بعد از سی و چند سال از انقلاب باید تحولی در سینما به وجود می آوردند و مگر سینما برکنار از اوضاع سیاسی و اقتصادی جامعه است؟ سینما نیز یک خرده نظام در کنار سایر خرده نظام هاست. مگر در جامعه ای که هر روز یک اختلاس جدید رو می شود، از سینمای ملی چه توقعی باید داشت؟ در انتظار چه هستی؟ معجزه؟! در انتظار معجزه نباش. اما امیدت را از دست نده. شجره طیبه عدالت، ریشه در وجود انسانهای آزاده ای دارد که بالاخره روزی میوه های شیرینش را خواهیم چید. تو دلت به این خوش باشد. شاید روزی عده ای انقلابی... . شاید آن کس من باشم! شاید خود تو باشی! شاید امام زمان باشد!
---------
پی نوشت:
ده روز با مشقت بسیار فیلمها را به همراه سید حسام الدین حسینی تحمل کردیم. انشاءالله سه چهار یادداشت دریاره جشنواره فجر  و فیلمهایش خواهم نوشت.
  • سید علی سیدان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی