عقلِ عقل

عقل عقلند اولیا و عقلها *** بر مثال اشتران تا انتها

عقلِ عقل

عقل عقلند اولیا و عقلها *** بر مثال اشتران تا انتها

عقلِ عقل

نگارنده این وبلاگ نماینده انقلاب اسلامی نیست، اما هوادار انقلاب اسلامی و هوادار هوادارن انقلاب اسلامی است و عهدی باطنی با انقلاب اسلامی و آرمانهایش دارد و از مخالفان انقلاب و جمهوری اسلامی به شدت بیزار است.

مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم
هوادارن کویش را چو جان خویشتن دارم

چند کلمه با ورودی های جدید ارتباطات

شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۰، ۰۷:۵۲ ق.ظ

هوالحق

ارتباطات چیه؟ روزنامه نگاری با روابط عمومی چه فرقی می کنه؟ این علم به کدوم سوالات و نیازهای بشر پاسخ میده؟ چی قرار یاد بگیریم؟ آخرش چیکاره میشیم؟ اصلا آخر داره؟! 

من هم به عنوان یک دانشجوی این رشته ابتدای ورودم به دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی این سوالات را داشتم.

وقتی «من» به «شما» به «وسیله این کاغذ» «رشته ارتباطات را معرفی می کنم» ، آنگاه یک ارتباط شکل گرفته است.

من: منبع

شما: گیرنده

کاغذ و خط: ابزار ارتباطی

معرفی رشته ارتباطات: پیام

این خلاصه رشته ارتباطات است. دهندگان پیام و گیرندگان پیام و ابزارهای ارتباطی و پیامها انواع گوناگونی دارند که رشته ارتباطات و دانشمندانش درباره آن کتابها نوشته اند.

مدلهای ارتباطی

انواع ارتباطات

وسایل ارتباط جمعی

مخاطب شناسی

نظریه های ارتباطات

وظایف و کارکردهای ارتباط و تاثیرات ارتباط

تاریخ ارتباطات

و...

همه اینها چیزهایی است شما خواهید خواند و همه اینها ذیل همان خلاصه رشته ارتباطات معنا می شود.

 سوالات شما درباره رشته ارتباطات را در دو سوال کلی خلاصه می کنم.

1-              در این رشته چه چیزهایی یاد می گیریم؟

2-              این آموخته ها به چه درد می خورد؟

 

1-

در این رشته چیزهایی را به ما می آموزند که شاید با شنیده ای قبلی ما تضاد داشته باشد و مایه تعجب و یا شاید خنده ما بشود!

در این رشته به ما می آموزند که چگونه می توان با طراحی یک سیاست رسانه ای درست قلب و روح مخاطبان را تسخیر کرد و او را به کاری وا داشت، مثلا رای دادن به کاندیدای فلان حزب!

در این رشته به ما می آموزند که انسان حیوان است و هیچ تفاوتی با آن ندارد جز اینکه اون می تواند ابزارهای ارتباطی بسازد! انسان، حیوان روزنامه ساز! تلویزیون ساز! انسان، حیوان اینترنت ساز!

در این رشته به ما می آموزند که زبان قراردادی است و جزو وسایل ارتباطی است که انسان آن را اختراع کرده. یعنی پدرانِ پدرانِ پدرانِ پدرانِ... ما کله شان خورده است به سقف غار و صدا داده «بوم!» و از این به بعد کلمه «بوم» اختراع شده است! و همینطور بقیه واژه ها...!

در این رشته به ما می آموزند که ابزارهای ارتباطی جهان را تبدیل به دهکده جهانی کرده است. دهکده چه جور جایی است؟ همه همدیگر را می شناسند. همه از حال هم باخبرند. دهکده کدخدا دارد. و فرهنگ مردم یک فرهنگ واحد است. اما کدام فرهنگ است که باید بر تمام جهان سیطره داشته باشد؟ فرهنگ ملحدانه لیبرال دموکراسی. و کدام کدخدا باید حکومت کند؟ آن کس که رسانه قویتری دارد و به تعبیری زورش بیشتر است. و خوب مشخص است که در حال حاضر کدام کشور زورش بیشتر است!

در این رشته به ما می آموزند که انسان از نسل میمونهایی است روی دیواره ی غارها عکس شیر و پلنگ و گراز و خرس و آهو و گوزن می کشیدند!

در این رشته به ما می آموزند که پیغمبر اسلام انسان عقب مانده ای بوده است. زیرا در عصر انفجار اطلاعات زندگی نکرده است و از نعمت خبرگزاریهای بزرگ و اینترنت و ماهواره بی بهره بوده است!

در این رشته به ما می آموزند که تو هر چه می خواهی می توانی به مخاطب القا کنی. به شرطی که قواعد علوم ارتباطات را بیاموزی و به کار ببندی!

در این رشته به ما می آموزند که آنچه از طریق ارتباطات انتقال می یابد فرهنگ علمی است. علم تجربی که به مدد آزمایش به اثبات رسیده باشد و اگر بخواهی دین و فرهنگ دینی را به وسیله رسانه منتقل کنی آب در هاون کوبیدی!

در این رشته به ما می آموزند که رسانه ره آورد مدرنیته و تمدن غرب است و اگر بخواهی از آن استفاده کنی باید همه تمدن غرب را اقتباس کنی. یا همه یا هیچ!

در این رشته به ما می آموزند که رسانه ها مظلمومند. زیرا آزاد نیستند. و اگر بگویی رسانه ها آثار زیانبار بسیار خطرناکی مانند ترویج خشونت و ابتذال و فحشا دارند که باید از آن جلوگیری کرد، نهایتا لطف می کنند و نظراتت را به عنوان یک نظریه در کنار نظریه های دیگر در رشته ارتباطات در دانشگاه تدریس می کنند.

2-

این آموخته ها در رسانه های مختلف به کار می آید اگر بتوانی در رسانه ای مشغول به کار شوی. وگرنه یا باید به شغب شریف وبلاگ نویسی مشغول شوی و دائما با دوستانت در فضای وب تبادل لینک کنی! و یا باید خوب درس بخوانی و دکترا بگیری و دانشجوی ارتباطات تربیت کنی!

این روزها بازار وسایل ارتباط جمعی داغ است و اگر بتوانی همزمان با تحصیل در دانشگاه در یک روزنامه ای خبرگزاری ای ، رادیویی ، سایتی جایی مشغول به کار شوی و مطالعه غیر درسی مرتبط با کارت داشته باشی، بارت را بسته ای. توصیه من این است که مثل بچه خوب درس بخوانی و به چیزهایی که گفتم خیلی فکر نکنی و سر کلاس با استاد هم کل کل نکنی و گرنه هیچ تضمینی برای گرفتن مدرک وجود ندارد!!

 

  • سید علی سیدان

نظرات  (۹)

سلام.توضیحاتتون قابل تامله ولی اگر جدی تر مطرح می شد بهتر میبود.
پاسخ:
امیدوارم تلنگری باشد برای تحقیق بیشتر درباره ماهیت این رشته....
سلام
جدا از اینکه در این رشته به ما می آموزند ... شما خودتون در این رشته چه آموختید؟
گاهی به ما چیزی یاد میدهند اما ما چیزهای دیگری غیر آنچه یاد داده شد می آموزیم
به نکته مهم در نوشته تون اشاره نکردید...
پاسخ:
به گمانم متن دروس ارتباطات و نتایج نظری و عملیش اینهاییست که عرض کردم. لیکن ما به عنوان کسانی که در تاریخ دیگری غیر از بستر تاریخی شکل گیری رشته ارتباطات رشد کردیم باید مواجهه ای هوشمندانه با این علم داشته باشیم و فریب ظاهر بی طرفانه این علم را نخوریم... این علم ذاتا سکولار و زاییده تمدن جدید است...
بنده متوجه منظور شما شدم
حرف من این هست گاهی شرایط محیطی و فضای درس خوندنو همه و همه مصداق این جمله میشوند ...گفتند: ادب از که آموختی ، گفت : از بی ادبان
  • علیرضا بلیغ
  • سلام برادر
    استفاده کردم از متنی که در مورد ارتباطات نوشتی برای ووردی های جدید خیلی احتیاج به متنهایی مثل این داریم که به بچه ها گرا بده
    پیشنهاد میکنم هم به مبادی علم ارتباطات با دید منتقدانه نگاه کنی هم به تفصیل رشته رو بشناسی چون اسایتد معمولاً مارو تو همین بخش دوم آچمز میکنن معمولاً در این قسمت اطلاعات رو به طرز پیچیده ای با هم وصله پینه میکنن تحویلت میدن که فکر کنی هیچی از ارتباطات سردرنمیاری!!! البته خوب خوباشون از این کارا بلدن!!
    ارادت
    یاعلی
    پاسخ:
    ارادت مضاعف...
    سلام
    ببخشید با ما نبودی اشتباه شد خدافظ
    سلام
    از متنتون که با صراحت نوشته شده لذت بردم
    کم کم داشتم به فضای القا شده ی دانشگاه و درسها عادت میکردم.ممنون بابت تلنگر.
    ولی بنظرم بیشتر درد دل با ورودی های قدیم بود تا جدیدهاش!
    چون فکر نمیکنم از اونها, کسی اینجا رو بشناسه!
    پاسخ:
    حق با شماست. البته قراره این متن و یکی دو تا متن دیگه تکثیر بشه و در اختیار ورودیهای جدید قرار بگیره. ضمنا ما باید وبلاگهامون رو برای ورودیهای جدید و بقیه دانشجوها تبلیغ کنیم انشالله...
  • خدابیامرز همکلاسی
  • خیلی ممنون.برای ما هم مفید بود. چه خوبه اینها رو سر کلاسها هم به بهانه کنفرانس یا هر کوفت دیگری بگیم. فکر کنم استادهامون خودشونم به این تذکرات نیاز داشته باشند. البته اگه به ساحت مقدس علمیشون! برنخوره.
    پاسخ:
    انشالله...
    سلام
    ممنون از اینکه ما ورودی ها رو تحویل گرفتین اقای سیدان.
    خیلی ممنون میشم اگه باز هم مطالب اینچنینی در وبلاگتون بذارین.
    میدونین ما انگار همینجوری پرتاب شدیم تو دانشگاه در حالیکه هیچ نمیدونیم .
    واین بدترین حسیه که تا بحال به یه مکان داشتم. عجیب و نامانوس.

    خواهش میکنم باز هم ازین رشته و همه ی پیچ و خمای اساتیدو دانشگاه بگین

    یک دنیا ممنون

    پاسخ:
    تشریف بیارید. خیلی ممنون
  • دختری از جنس باران
  • علم تجربی که به مدد آزمایش به اثبات رسیده باشد و اگر بخواهی دین و فرهنگ دینی را به وسیله رسانه منتقل کنی آب در هاون کوبیدی!
    سلام با این جمله خیلی ارتباط برقرار کردم.عالی نوشتین .
    منم ورودی 90ام. حقیقتا فکر نمیکردم رشتم و دانشکده اینجوری باشه...
    حرف خوبی زدین..باید از هرلحظمون استفاده کنیمو به قول شما بار خودمونو ببندیم.نباید غرق شد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی