عقلِ عقل

عقل عقلند اولیا و عقلها *** بر مثال اشتران تا انتها

عقلِ عقل

عقل عقلند اولیا و عقلها *** بر مثال اشتران تا انتها

عقلِ عقل

نگارنده این وبلاگ نماینده انقلاب اسلامی نیست، اما هوادار انقلاب اسلامی و هوادار هوادارن انقلاب اسلامی است و عهدی باطنی با انقلاب اسلامی و آرمانهایش دارد و از مخالفان انقلاب و جمهوری اسلامی به شدت بیزار است.

مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم
هوادارن کویش را چو جان خویشتن دارم

ده نمکی چیست؟!

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۱، ۰۱:۵۶ ق.ظ

اکران رسوایی در پردیس سینمایی قلهک و پنل ده نفره نقد فیلم و فریادهای عجیب و غریب حاضران، جلسه را به جنجال کشاند. فریادها و تشویقهایی که اغلب ناشی از افسون سینما بود تا غیرت دینی. جماعتی ذوق زده از اینکه بالاخره سینما توانست پیام دین و روحانیت را به "مردم" برساند و چشم روشنفکران را کور کند و جمعیتی نگران از کفش و لب قرمز الناز شاکردوست عاقبت مخملباف و احمدی نژاد را در پیشانی ده نمکی دیدند.



اما سخت می توان این جماعت را که فضای سینما را میعادگاه خود قرار داده است، از فضا بیرون برد و این پرسش را مطرح کرد که سینما چیست؟ دسته ای که برای گذراندن اوقاتی خوش با عیال و رفقا به سینما آمده اند و دسته ای هم می خواهند از منظر اندیشه انقلاب به فیلمها نظر کنند. دسته اول به این اعتبار که آمده اند تا سرگرم شوند مخاطب سینما هستند و به این اعتبار که ریشو و چادری هستد و دعوی لااله الا الله دارند، مخاطب سینما نیستند و به همین دلیل در کشاکشی دائم با خودشان به سر می برند.

اما دسته دوم اغلب نه نسبت روشنی با انقلاب دارند، نه با سینما و نه با ده نمکی! انقلاب که به وقایع و موضوعات و گفتمان انقلاب تقلیل پیدا کرده و سینما به فیلم و فیلم به مضمون و مضمون به پیام تقلیل یافته و ده نمکی هم به مخملباف و یا به نماینده مردم فرودست!

آیا ما سینمایی می خواهیم که به مردم "پیام" دینی بدهد و فقط ملاحظات فقهی مانند محرم و نامحرم را رعایت کند؟ که آنوقت عده ای به خاطر انتقال پیام دینی توسط ده نمکی و فیلمش دست او را ببوسند و عده ای به خاطر رعایت نکردن حدود شرعیِ ظاهری، بر سرش چماق تکفیر بکوبند؟

زندگی فرهنگی ده نمکی این نکته را به ما یادآور می شود که ابزار برای او کمتر اصالت دارد و حقیر همین ویژگی اش را دوست دارم. او حرفی دارد که هر کجا برود همانها را می گوید. چه نشریه دربیاورد، چه مستند بسازد و فیلم داستانی بسازد. از ده نمکی نباید انتظار داشت که راه هنر انقلاب را باز کند. خودش هم چنین ادعایی ندارد. از ده نمکی نباید انتظار داشت که کلیشه های فیلمفارسی را بازتولید نکند. او ابتدا فیلم ساخته و سپس فیلمسازی را دارد یاد می گیرد!

اما از طرفی آنهایی که سینمای دینی را به پیام و مضمون دینی تقلیل داده اند، نباید به ده نمکی حمله کنند. زیرا ده نمکی به خوبی در فیلمش منبر می رود و پیام دینی می دهد و به قول خودش دیالوگ های فیلمش همه برگرفته از متن آیات و روایات است!

مک لوهان که از متعلقین مکتب تحولی ارتباطات است، گفته بود "رسانه همان پیام است" و ما درباره ده نمکی می توانیم بگوییم: "ده نمکی همان پیام است!". البته سینما به قول حضرت میرشکاک بسیار لغزاننده است. به ویژه اگر بخواهی در آن اتراق کنی و حرفه ای شوی. آنوقت دیگر ده نمکی همان پیام نیست. خیلی دوست دارم از ده نمکی بپرسم مقصد بعدیت بعد از سینما کجاست؟!


پی نوشت:

1- اینکه می گویم فیلم دینی را نباید به مضمون دینی تقلیل داد، به این معنا نیست که فیلم دینی مساوی با فرم دینی است. فرمالیسم آن روی سکه فروکاستن سینما و فیلم به امری کوچکتر است.

  • سید علی سیدان

نظرات  (۲۰)

  • سید حسام الدین حسینی
  • این که از چیستی پرسیدی یعنی به تفکر و یا چیزی بیش از شخصیت او نظر داشتی اما بیشتر به نقد جلسه و رویکرد های اهالیش و بیان خیلی مجمل چند نظر شخصی گذشت و این یعنی عنوانت بر گرده متنت زیادی سنگین است!
    اما کلا خوبه دیگه ... دور همیم
  • مجتبی کاوه
  • سینما در عرض مباحثی چون جریان انحرافی، سبک زندگی دینی، علوم انسانی اسلامی و مسائلی از این دست برای برخی مسئله شده!!
    همین!
  • مجید مالکی
  • .
    پاسخ:
    « . » علیکم!
  • سید محسن هاشمیان
  • عکست!
    یک سرباز چپول... که داره پیام میده با بلندگو... یعنی عالی.

    پرسش هایت بی آنکه جوابی بدهی، خبر از  نقدت به این فرقه تازه به عرصه آمده حزب اللهی می ده. این پرسش ها و سوال از اصل ماجرا، حتمن درسته  اما چیزی که من دیگه این روزا نسبت بهش واکنش دارم همین نفس پرسش است که البته درست اما ناکافیه. یعنی بحثی بدین وسیله جلو نمی ره. البته توسط دوستان به قول تو پادرهوا میان نظر و سینما و انقلاب هم جلو نمیره. اما راه ما چیزه دیگه ایه ان شاء الله. باید وارد تفصیل این نسبت ها شد تا کار جلو بره!

    منتظر اکران عمومیش میمونم
  • فدایی رهبر
  • بسمه تعالی

    درسته که دکتر احمدی نژاد اشتباهاتی داشته ولی این آخر بی انصافی است که ایشون را با شخص ضد انقلاب، ضد رهبر، ضد دین، ضد ولایتی مثل مخملباف مقایسه می کنید!!!!

    مخملباف آدمی بود که به رنگ انقلاب در آمده بود و فکر می کرد نونی میتونه برای خودش دست و پا کنه، اون انقلابی نبود. مثل خیلیهای دیگه که برای اسلام انقلاب نکردند و منافعشون اقتضا می کرد که با توده مردم همراه بشوند.

    اما قضیه دکتر احمدی نژاد خیلی فرق داره، منم اگر جای ایشون بودم، زیر این همه فشار داخلی و خارجی، کم میاوردم. هر آدمی تحمل و ظرفیتی داره. شما مثل این که خدمات دکتر را نمیبینید!!. ایشون هنوز هم انقلابی و با رهبر هستند. فقط فقط دیگه تحمل این همه فشار را ندارند.

    در مورد ده نمکی هم بهشون بگید درسته که هدف خوبی از ساختن این برنامه داشته ولی هیچ وقت هدف وسیله را توجیه نمیکنه.

    والسلام

    حضرت میرشکاک....

    با هر دلیل و قصد نیتی به هرحال و در هر صورت هدف وسیله را توجیه نمی کند .
  • ااااااااا
  • با سلام
    سوال و جواب چه ربطی به هم دارند
    سینما اینقدر حقیر است مخصوصا سینمای دین  که  آقای ده نمکی محترم تمجید میشود

    سلام

    واقعا خیلی بده که دوستان و کسانی را با کمی اشتباه از جمع خود برانیم واقعا بده

  • محمد حسین حیدری
  • "عاقبت مخملباف و احمدی نژاد را در پیشانی ده نمکی دیدند"
    فقط یک احمق میتونه احمدی نژاد رو کنار مخملباف بشونه. واقعا خاک بر سرتون


    فرق احمدی نژاد با مخملباف اینه که احمدی بت اکبر شاه و وارثان قلابی انقلاب را شکست و مخملباف به پا بوس شاهان  ضد انقلاب رفت. بی انصافی کردی نسبت به اخمدی نژاد عذر خواهی کن تا بزرگ شوی
    پاسخ:
    به خاطر تعدد کامنت هایی با مضمون بالا ناچار پاسخ میدهم:
    من احمدی نژاد را با مخملبلف مقایسه نکردم. در جلسه اکران سینمای قلهک کسی دائما با بغض فریاد می زد: "ده نمکی عین احمدی نژاده! ولش کنید!" و من قول او را روایت کردم. آقای کوشکی هم فیلمهای ده نمکی را با فیلمهای مخملباف مقایسه کرد. سخن من ناظر به گفه آنها بود. نظر شخصی من چیز دیگری است.
    میشه یه بار دیگه ساده تر حرفاتو بزنی
    پاسخ:
    بلد نیستم
     سلام
    با مطلبی مهم !!! بروزم !
    با عنوان:
    خواهران در اینترنت و فضای مجازی دنبال چه چیزی هستند؟
    با دقت بخوانید و نظر دهید!
    یاعلی (ع)
    فرهنگ پرواز
  • میدونی کیم
  • خروجیت چیه؟
    تا حدودی موافقم.
    واسه همینه که تو نظر سنجی نفر اخر میشن
    خداهمه مون و هدایت کنه

    احسنت خیلی عالی بود.استفاده ابزاری از زن و زیبایی های یک زن وقتی از طرف یک رزمنده جبهه ها باشه بیستر دل آدم رو به درد میآره. نمیدونم حرف ها و سفارشات آقا در بیان دید تحقیری غرب به زن کی میخواد تو گوش ما مذهبی ها بره. آقای ده نمکی زن یک فرم نیست که شما برای جذاب تر کردن فیلمتون ازش استفاده کنید

    پاسخ:
    البته مشکل فیلم فقط استفاده ابزاری از زن نیست. فیلم ایرادات ساختاری مهمی داره که دست فیلم رو رو می کنه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی